INSAID AWARDS 2020 – vyhodnotenie

Poznáme víťazov prvého ročníka súťaže slovenských interiérov INSAID AWARDS 2020. Pozrite si víťazov jednotlivých kategórii

Privátny interiér
ALANPREKOP | I O

I O | Mesto
Autori | Alan Prekop
Spoluautori | Tero Abaffy
Firma, ateliér | alanprekop | https://www.instagram.com/alan.prekop/
Foto | Jakub Gulyas, Michal Zelnik

Autorský popis | Cieľom návrhu je úplne otvorenie dispozície bytu, aby byt získal priehlady do jednotlivých miestností. Optickým prepojením jednotlivých izieb sa byt nadychol, čo mu pôvodná dispozícia neumožňovala.
Otvorením dispozície je dosiahnutá maximálna svetlosť bytu kedže je orientovaný na Východ/Západ. Z pôvodne trojizbového bytu sa stal otvorený loft, nočná zóna je oddelená od dennej presklenou hrázdenou konštrukciou, ktorá nahradila stenu s jednokrídlovými dverami, tým sa dosiahol uplný komfort svetlosti bytu.
Byt sa vďaka hrázdenej konštrukcii dá prispôsobiť rôzným situáciam, pri kludovom režime sa stena zatvorí a vznikne potrebná intimita spálne.
V strede dispozície sa nachádzajú stĺp /oslobodený od zbytočných priečok/ a vyrezaný kruh v stene, ktoré sú spojené odhaleným betonovým prievlakom - spolu tak tvoria zasadný architektonický prvok celého interiéru.
Kruh prepája os kuchyne a obývačky.
Základnou ideou návrhu je prepojenosť a otvorenosť - preto sa v interiéri nenachádza vstavaný nábytok, ktorý by rozdeloval dennú a nočnú zónu, svojou prítomnosťou zatváral dispozíciu, šatník je riešený ako “walk through” medzi obývačkou a spálňou.

Search
Pracovisko
ARCHITEKTI ŠEBO LICHÝ S. R. O. | ERSTE

ERSTE | Mesto
Autori | Tomáš Šebo, Igor Lichý, Martina Krajmer Matušová
Spoluautori | 
Firma, ateliér | Architekti Šebo Lichý s. r. o. | https://sebolichy.sk/
Foto | Martin Žilka

Autorský popis | Zadaním od klienta a požiadavka zamestnancov pracujúcich v oblasti IT bolo vytvoriť príjemné prostredie pre prácu z existujúceho uniformného kancelárskeho priestoru, nachádzajúceho sa na 11. podlaží administratívnej budovy Lakeside Park.

Dispozičné riešenie interiéru vyplynulo z fungovania tejto časti firmy, kde zamestnanci tvoria viacero pracovných skupín. Preto pôvodne veľký a hlučný open space nahradilo viacero menších pracovných priestorov, firemne nazývaných squad. Každý squad disponuje svojou malou ležérnou zasadačkou, ktorá slúži pre mítingy danej pracovnej skupiny, ale aj ako chill zóna. Zasadačka je vizuálne prepojená so svojím squadom cez sklenené priečky, pričom jedna plná stena uzatvára tento priestor od ďalšieho squadu. Zamestnanci majú možnosť si ju zatvoriť pomocou dvojkrídlových posuvných dverí, ktoré máju z obdivoch strán tabuľový povrch pre písanie počas mítingov, alebo na odkazy. Pozdĺž presklenenej fasády sa takto striedajú priestory s pracovnými miestami so svojimi chillout zónami. Aby nevznikol chodbový efekt, priestory zasadačiek sú do hlavnej komunikácie otvorené cez sklenené priečky, pričom v prípade potreby je možné ich od chodby oddeliť pomocou tenkých závesov, ktoré vizuálne uzatvárajú tento priestor, ale zároveň možno cez ne vnímať hĺbku priestoru. Srdcom celého priestoru je veľká kuchynka s leisure zónou s výhľadom na mesto a Malé Karpaty, ktorá sa dá uzavrieť a slúži na rôzne eventy pre celú firmu.

Dominantnou farbou celého interiéru je čierna, ktorá je použitá nielen na podlahe, ale prechádza cez steny až na samotný sadrokartónový podhľad. Jej použitie v takom rozsahu malo viacero dôvodov. Jedno hľadisko bolo stlmiť nadmerný slnečný jas, ktorý prechádza cez presklennú fasádu, pričom bolo potrebné mať neustále zatiahnuté žalúzie pri práci s počítačom. Eliminovať tak svetlé plochy, ktoré ho ešte znásobujú odrazom do priestoru. Na druhej strane necháva vyznieť výrazné farebné chillout zóny, ktoré dávajú každému squadu svoju vlastnú farebnú identitu. Z čierneho interiéru zároveň vystupujú nasvietené zelené steny, ktoré prinášajú do kancelárskeho prostredia zeleň vo forme kvetináčov umiestňovaných na vertikálnej oceľovej konštrukcii. Priestory kuchyniek a knižnice, ktoré slúžia pre všetkých zamestnancov, boli vytvorené ako drevené niky vložené do čierneho interiéru. Na plných stenách vrámci squadov a ich zasadačiek bol použitý koberec, čo výrazne zlepšilo akustiku celého priestoru.

Search
Občiansky interiér
LANG BENEDEK ASSOCIATED ARCHITECTS S. R. O. | REKONŠTRUKCIA MULTIFUNKČNEJ SÁLY POD KOSTOLOM DONA BOSCA NA DORNKAPLI V TRNÁVKE
REKONŠTRUKCIA MULTIFUNKČNEJ SÁLY POD KOSTOLOM DONA BOSCA NA DORNKAPLI V TRNÁVKE | Mesto
Autori | Michal Lang, Borislav Benedek
Spoluautori | /Akustika-AkuDesign s.r.o., Ing. Martin Jedovnický, PhD., Hunter Douglas Architectural, Vzduchotechnika: Projekčne: Ener group s.r.o., Ing. Martin Uváček OWA, Roman Pozdech – podhľad „baffle“, OWA consult collection - FreeStyle, Ing. Patrik Glassa – zadná akustická stena sály pod kostolom, podhľad v bočných lodiach kostola, Vzduchotechnika: Projekčne: Ener group s.r.o., Ing. Martin Uváček Realizačne: KLIMA KONZULT, spol. s.r.o., Ing. Peter Čulen, Osvetlenie: Projekčne: Ing. Friso Realizačne: BELLATRIX, s.r.o., Pavol Lesňák Ozvučenie a scénické osvetlenie: Realizačne: SRS Light Design s.r.o., Pavel Chmelan, spolupráca Peter Dovičovič, Alex Goliaš, Mobiliár: Realizačne: TRIFORM FACTORY s.r.o., Ing. Ivan Matúška, Podlahy a koberce: Realizačne: MRK CONTRACT, s.r.o., Juraj Leporis
Firma, ateliér | LANG BENEDEK ASSOCIATED ARCHITECTS s. r. o. | http://langbenedek.com
Foto | Welin Nagyová

Autorský popis | Úlohou bolo zlepšiť zastaralý vnútorný priestor, zabezpečiť nenáročnú prevádzku a údržbu interiéru a ponechať kontinuum „kultúrneho domu“ postaveného v duchu doznievajúceho funkcionalizmu od architekta Gabriela Schreibera z roku 1937.
Efektívnu výmenu vzduchu v polozapustenom priestore sály a v kostole zabezpečuje vzduchotechnika, ktorá je v bočných lodiach kostola prekrytá akustickými lamelami z netkaných tepelne tvarovaných textilných vlákien. Doplnené sú líniovým LED osvetlením korešpondujúcim s trámovým stopom hlavnej lode kostola.
Ramená schodiska vedúce z podlažia kostola, ktoré nadväzujú na hlavný vstup do sály cez repliky dvoch dvojkrídlových dverí z oratória, ubytovacieho bloku a "námestia za kostolom" sa zrekonštruovali. V otvorenom priestore je jasne čitateľná veľkorozponová železobetónová nosná konštrukcia. Steny, strop, nosné prvky a lezecká stena sú zjednotené bielym náterom, ktorý s lamelami (akustické "baffle") zavesenými pod stropom napomáha k rovnomernej distribúcii svetla v interiéri. Mäkké osvetlenie zabezpečujú líniové LED svietidlá. Od svetlého priestoru multifunkčnej sály (športoviska, komunitného priestoru, hľadiska) je vizuálne odčlenený tmavý priestor javiska a nový “vložený” prvok schodiska. Ten zároveň slúži ako druhý vstup do sály. Nová polyuretánová liata podlaha si zachovala pôvodnú farebnosť
Search
Horeca
GUTGUT, GRAU | SOHO AU
SOHO AU | Mesto
Autori | gutgut, GRAU
Spoluautori | Štefan Polakovič, Lukáš Kordík, Andrej Olah
Firma, ateliér | gutgut, GRAU | http://grau.sk/
Foto | Juraj Chlpík

Autorský popis | Druhá realizácia bistra SOHO sa nachádza na treťom podlaží nákupného centra AUPARK v Bratislave. Pôvodne bola na mieste tejto prevádzky írska reštaurácia, s rustikálne ladeným interiérom. Toto podlažie je takmer celé vyhradené gastro prevádzkam, prevažne fastfoodového charakteru.
Koncept SOHO však ponúka špecifickú atmosféru pomalšieho stolovania, preto sme priestor reštaurácie od pasáže opticky oddelili vloženou čiernou stenou. Tá prevádzke vytvára hranu, avšak svojou perforáciou necháva interiér čitateľný aj z pasáže. Samotným vizuálom interiéru sa zámerne snažíme búrať naleštenosť prevádzok obchodného centra a vytvoriť surovší ale úprimný interiér. Vložený box kuchyne so zázemím je obložený vlnitým perforovaným plechom, pripomína zaparkovaný americký foodtruck. Motív vlny sa opakuje na betónovom obklade barového pultu. Stropná konštrukcia je priznaná, zjednotená čiernou farbou.
Mobiliár je jednoduchý, vyhotovený z bukovej morenej preglejky. Pracujeme s motívom materiálovej steny, ktorá je v každej prevádzke materiálovo alternovaná. Hliníkový perforovaný plech pôsobí kontrastne voči mäkkej dubovej podlahe. Priestor benefituje z dostatečného presvetlenia cez zasklenú stenu orientovanú na letnú terasu, večernú atmosféru dotvára intímne osvetlenie stolov a žiarovková girlanda, ktorá vytvára teplé difúzne svetlo.
Search
Obchod
SUCHÁNEK, ARCHITEKTONICKÁ KANCELÁRIA | GASTRO PASÁŽ
GASTRO PASÁŽ | Mesto
Autori | Pavel Suchánek
Spoluautori | Ivan Nemeth, Michal Suchánek, Irakli Kakhadze
Firma, ateliér | Suchánek, Architektonická kancelária | http://www.psarch.sk
Foto | Bedrich Schreiber

Autorský popis | Myšlienka nového food courtu vznikla z veľkých zmien na trhu na ktoré bolo treba reagovať. Predovšetkým je to odchod veľkého hypermarketu a nedostačujúca kapacita starého food courtu. Vychádzali sme z predpokladu že, tradičné food courty s jednoduchými reštauračnými jednotkami a centrálnym priestorom na sedenie poskytujú neosobný, hlučný a nudný zážitok. Dalším východiskovým bodom bola ambícia aby sa obchodné centrum sa stalo miestom, kde budú ľudia tráviť svoje voľné chvíle a naplnia si svoje voľno časové aktivity a potreby.

Pozícia novej gastro pasáže vzišla z niekoľkých vyhľadávacích štúdii medzi 2014 a 2016 a nasledovala vyzvaná architektonická súťaž v prvej polovici 2016. Úžitková plocha novej gastro pasáže je približne 3 krát väčšia ako starý food court. Nová poloha v sebe skrýva niekoľko nevýhod, ktoré bolo treba zohľadniť pri návrhu. Je to najmä prístup z bočnej “servisovej” uličky a chýbajúca dvojpodlažná presklená fasáda orientovaná do parku. Priestor k dispozícii je 72 metrov hlboký, 24 m široký a 12m vysoký. Hĺbka priestoru bola azda najväčšia výzva. Veľký objem poskytoval veľké príležitosti.

Projekt začína výkričníkom. Pre orientáciu a identifikáciu sme umiestnili na hranicu obchodnej uličky skulpturálny objekt “UFO”, ktoré je viditeľný z diaľkových pohľadov. Stredová komunikačná os vťahuje návštevníkov dovnútra a pozýva ich objavovať zámerne nečitateľný priestor. Po ľavej strane lavica s kaskádovým kvetináčom a vpravo tribúna ktorá vyúsťuje do exteriérovej terasy, ktorá ponúka výhľad na Galvániho ulicu. Tribúna svojim tvarovaním vytvára perspektívnu skratku, ktorá približuje zadné priestory a vnímanie inak príliš dlhého priestoru. Naproti veľkolepej tribúne sa nachádza menšia tribúna vklinená medzi dve reštauračné jednotky.

Velká pozornosť bola venovaná zónam na sedenie. Každá z nich má individuálne materiálové, priestorové a nábytkové spracovanie s dôrazom na príjemné a prírodné povrchy a priaznivé akustické prostredie.

Gastro Pasáž ponúka nevšedný a unikátny priestorový zážitok. Na prvý pohľad nie celkom čitateľný priestor v sebe skrýva materiálové variácie, rôznorodé priestory a výhľady.

Miest na sedenie: 755
Celková úžitková plocha Gastro pasáže: 10 672 m2
Nájomné F&B jednotky: 18

Search
Študent
ATELIÉR PRIESTORU | FÍNSKA SAUNA - SAUNAIRY
FÍNSKA SAUNA - SAUNAIRY | Mesto
Autori | Anna Božiková
Spoluautori | Konzultanti-J.Tomaščík, R.Jurčík,M.Bujňaková
Firma, ateliér | Ateliér priestoru |
Foto | Anna Božiková

Autorský popis | Konštrukcia sauny Saunairy pozostáva z dvoch nosných prvkov,hranolov s priemerom 66mm,použitý jednoduchý spoj. Pôdorys je elipsovitý.Vchod je zabezpečený v prednej časti odtiahnutím plášťa (plachty), ktorá je dvojnásobne prekrytá,aby nevznikol veľký únik tepla.Materiál konštrukcie je drevo Thermowood smrek,je tepelne upravené a má nízky obsah smoly v dreve. Plášť(plachta)je prírodná tkanina svetlej farby, pod ňou je hliníková fólia, udržiavajúca teplo, treťou vrstvou je tkanina tmavej farby, kde sa človek v prítmí sauny môže psychicky uvoľniť.Po obvode v hornej zadnej časti je umiestnený tenký pás dreva na vypnutie plachty.Plachta je ukotvená po stranách saunových pecí. V prednej časti sa ukotví kolíkmi. Interiér je riešený minimalistickým priestorom,kde si saunér môže vybrať rôzne polohy,sedenie,ležanie alebo státie.Plocha ukotvená na sedenie/ležanie je ukotvená v konštrukcii.Plocha na ktorej človek trávi čas saunovania je možné odobrať a vymeniť za novú tkaninu.Tkanina je napnutá a pevná tak,že človek nemá z tkaniny neistý pocit.Pod plachtou sa nachádza priestor na umiestnenie vedra s vodou,uteráku,saunovacej čiapky a pod.Saunovacie piecky majú minimálne rozmery a spĺňajú technické podmienky vykurovanie sauny.Sú umiestnené po oboch stranách sauny tak,aby človek nemal pocit pálenie a nepohodlia z umiestnenia.Nad pieckami je ukotvený obvodový rám,takže teplo má priestor unikať do hornej časti sauny a cirkulovať. Piecky sú elektrické s výkonom 3,5 kW.Na vrchu piecky sú použité lávové kamene na udržiavanie tepla.Keďže sauna nemá žiadne okná a otvory, aby ňou prenikalo svetlo, je použité zabudované LED svetlo v nosnej konštrukcii a vytvára prítmie.Na konci hranola je umiestené vonkajšie svetlo, ktoré počas noci osvetľuje prednú časť sauny – symbol nórskej mentality
Search
Zdielaj obsah SAID a podporíš dobré veci. Ďakujeme